Katkend Riina Grethieli
raamatust
SUURE
JUMALANNA
MÜSTEERIUMID
Pilguheit eestlaste muinaspärandisse
esoteerilisest vaatenurgast
...
Kes on
Taara?
Mulle on
Taara olemuse tõlgendamise teema juba mõnda aega sügavat huvi pakkunud.
Kuid kui mulle ühe kanalduse käigus konkreetselt öeldi, et eestlaste
Taara (Tharapitha)
on tegelikult Suur Jumalanna ise,
nõudis see minult algul omajagu läbistamist – nii tugevalt on meie
kollektiivsesse mõtteruumi kinnistunud idee, et tegemist on Taevase
Isaga sarnaneva meesjumalusega (või parimal juhul sootu
Jumal-Absoluudiga. Siis aga hakkasin sellele väitele, et Taara on
Jumalanna, hulgaliselt kinnitusi leidma.
Kui
lähtume sellest, et maailm on üks tervik ning et praegu teadaolevatele
vanaaja kultuuridele on eelnenud veelgi muistsemad
kõrgtsivilisatsioonid – Hüperborea, Lemuuria ja
Atlantis –, kust teadmine ja tarkus üle kogu maailma laiali läksid,
siis ei peaks meie otsinguid takistama ka geograafilised piirid. Meil
tuleks avada end võimalusele, et jälgi meie alade muistsest kultuurist
võib leida kõikjalt üle kogu maailma. Viitab ju „Kalevipojas“
esinev lugu Tarkuseraamatu äraandmisest sellele, et ka meie rahva
käsutuses on kunagi olnud suur tarkus, ning kuigi see pole säilinud
siin, võime selle leida üles mujalt – sealt, kuhu need teadmised on
viidud.
Lugedes Lääne maagia
koolkonna väljapaistva esindaja Isidora Forresti raamatut „Isise
maagia“,[1]
leidsin sealt vihje ühele kreekakeelsele tekstile, mis sisaldab
maagilist vormelit ehk mantrat Isise invokatsiooniks. See mantra
koosneb tervest reast kummalise kõlaga, Isisele omistatud nimedest ning
sarnaneb väga Indias ja Tiibetis tänaseni kasutusel olevate
sanskritikeelsete mantratega, mille abil on pühendunud läbi aegade
erinevaid vibratsioonilisi seisundeid või siis neid kehastavaid jumalusi
oma teadvusruumis äratada proovinud. Kaldea oraaklid on selliseid
invokatsioone nimetanud jumaluste „barbaarseteks nimedeks“, kuid
kuna kreeklaste jaoks tähendas „barbaarne“ eelkõige võõramaist, siis
Isidora Forresti arvates ongi siin mõeldud võõramaiseid nimesid,
mis on olnud kasutusel maagilistes praktikates kui Isise kohalolekut
äratavad salanimed. Need salanimed on igapäevaselt kasutatavatest
nimedest tunduvalt võimsama vibratsiooniga ning aitavad luua Jumalannaga
kiiret otseühendust.

Isis – Batharthar Tharesibath
Kuna Isise salanimede seas
leiduvad sellised hämmastavad nimekujud nagu Batharthar ja
Tharesibath,[2]kusjuures silp
thar
kordub
neis nimedes lausa kolm korda järjest, siis on ilmselge, et sel silbil
on olnud Isise invokatsioonis väga oluline maagiline tähendus. Sellest
tulenevalt võib järeldada, et ka Tharapitha väljendas Isise mõõtu
jumalannat, ent tegemist ei olnud Tema igapäevaselt kasutatava nimega,
vaid ühega Suure Jumalanna salanimedest – maagilise vormeli või
mantraga, mis Jumalanna väe pühendunu jaoks äratas.
Tegelikult
on Taara (Tara) paljudes kultuurides eelkõige just Jumalanna nimi.
Skandinaavlaste piksejumal Thor aga, keda meie Taaraga kõige enam
seostatakse, võis algselt olla selle jumalanna meesaspekt või väljendada
patriarhaalsel ajal meheks muudetud Suurt Jumalannat. Näiteks on
Skandinaavia müütides kirjeldatud üht piinlikku olukorda, mille käigus
Thor ja Loki end mõlemad naisteks riietasid – see vahejuhtum võib
viidata mõlema jumala feminiinsele algkujule. Antud teema kohta
kanaldades on mulle öeldud, et asudes Skandinaavia poolsaarele ning
tõrjudes sealt välja eestlaste ja soomlaste esivanemad, võtsid viikingid
omaks Taara austamise, kuid kuna tegu oli sedavõrd võimsa jumalannaga,
muudeti ta meessoost jumalaks – Thoriks. Et tegu on laenatud
jumalusega, osutab ka asjaolu, et viikingitel ei olnud piksejumal
vastupidiselt paljudele teistele patriarhaalsetele kultuuridele mitte
kunagi peajumalaks. Nende peajumal oli hoopis Odin, kelle algsem
väljendus võis samuti esindada naisenergiat (jäljed sellest on säilinud
surematuse saladust valdavas jumalanna Idunis). Odin ise oli aga
eelkõige tarkusejumal, kes ohverdas silma, et saavutada
juurdepääsu Suure Jumalanna (nornide, kes esindavad Skandinaavia
usundis varasemat, soomeugri kihistust) muistsele tarkusele. See näitab,
et viikingid olid lisaks materiaalsele saagile huvitatud ka teiste
kultuuride vaimsest varast. Nad teadsid, et võimsate jumalate liitmine
oma müüdistikku, nagu ka muistse tarkuse integreerimine oma mõtteruumi,
annab neile väge juurde.
Iirimaal
asub kuulus Taara mägi. See oli muistsel ajal väga püha koht, kus
valiti, väestati ja krooniti suurkuningaid. Tegemist on võimsa
keltide-eelse pühapaigaga ning legend räägib, et sinna saabunud
saladuslikku päritolu rahvas kuulutas selle mäe pühaks ning pühendas
Taarale. Vastupidiselt eestlastele, kelle kauged esivanemad olidki see
keltide-eelne rahvas Briti saartel, mäletavad keldid, et Taara on üks
Suure Jumalanna nimesid.
Ka Indias
ja Tiibetis teatakse, et Taara on naissoost, ent millegipärast otsivad meie uurijad ikka veel
Taarale (või Tharapithale) jonnakalt meessoost vastet. Budismis
ei ole küll Taara mitte niivõrd jumalanna (sest budismis jumalatest ja
jumalannadest suurt lugu ei peeta), vaid naisbuddha, kõikide
buddhade ema, mis on väga eriline austusavaldus selle meespoolekeskse
religiooni poolt. Ka usuvad budistid, et Taara on tõotanud jääda kuni
aegade lõpuni naisenergia vahendajaks ning ei kehastu mitte kunagi
mehena. Seega on budistlik Taara täiuslik kuvand ja võimas eeskuju
kõikidele valgustumise poole pürgivatele naistele. Budismi on Taara
üle võetud aga hinduismist, ehkki ka seal väljendab ta veelgi varasemat
usundilist kihistust – Suurt Jumalannat, keda kummardati Induse oru
tsivilisatsioonis veel enne indoaarjalaste saabumist Indiasse.

Valge Taara – kõikide
buddhade ema
Kuidas
siis meie Taara Indiasse sattus? Otsisin sellele päris kaua vastust.
Viimaks aga taipasin: muistsel ajal ulatus ju soomeugrilaste
territoorium kuni tänapäeva Iraanini välja. Tegelikult elasid
soomeugrilased ja indoaarjalaste hõimud lausa aastatuhandeid kõrvuti
ning Hüperboreast päritud muinaskultuur, mille kandjateks soomeugri
rahvad olid, võeti indoaarjalaste ja vanade iraani hõimude poolt
lihtsalt üle. Hilis-Hüperboreast pärit uskumused on oluliselt mõjutanud
nii veedade usundi kui ka Avesta kujunemisprotsessi. Ja kui II
aastatuhande keskpaiku eKr indoaarjalased Iraani kiltmaalt India poole
liikuma hakkasid, võeti need iidsed teadmised endaga kaasa. Seepärast
ehk ongi eestlastel nii põletav huvi India usundite vastu.
Indiasse
jõudnud, avastasid indoaarjalased eest jumalannakultuuri, mida tuntakse
Induse oru tsivilisatsioonina. Indoaarjalaste tulekul see kultuur
lihtsalt lakkas eksisteerimast – tõenäoliselt lahkuti
dimensioonidevaheliste väravate kaudu ning suunduti Maa sisemusse või
hoopis tähtedele. Induse oru tsivilisatsiooni linnade Mohenjo Daro
ja Harappa väljakaevamistel leitud esemete põhjal on järeldatud,
et tegu oli väga arenenud kultuuriga, mis sarnanes paljuski Minose-aegse
Kreetaga. Sarnaselt Kreetale pole neist linnadest aga avastatud selgelt
eristatavaid kultusehooneid, mis viitab sellele, et Suurt Jumalannat
austati nagu ikka vabas looduses. Huvitav on veel see, et nii Kreeta kui
ka Induse oru tsivilisatsioon lakkasid eksisteerimast enam-vähem ühel
ajal – umbes II aastatuhande keskel enne Kristust.
Mõistagi
püüdsid indoaarjalased maas peituvat jumalannaväge enda huvides ära
kasutada ning kohalikku emajumalat oma uskumustesüsteemi sobitada. Kuna
tegu oli patriarhaalse rahvaga, tükeldasid nad Suure Jumalanna ning
sarnaselt Kreetal austatud Suure Jumalannaga toiminud kreeklastele,
jagasid need tükid oma meesjumalatele – naisteks, tütardeks ja emadeks.
Jälgi neist sündmustest võib leida müütidest, nagu näiteks Šiva naise
Sati tükeldamise lugu, mis on võetud aluseks Šakti
pithadeks
ehk Šakti asemeteks nimetatud pühapaikade kasutuselevõtul, ehkki nende
pühapaikade näol on ilmselgelt tegu hoopis iidsema religioosse
kihistusega.[3]
Need
pithad
ehk Suure
Jumalanna asemed võivad olla ka meteoriidi langemise kohad. Eestis on
analoogseks paigaks Kaali järv Saaremaal, mis tekkis Kaali
meteoriidi langemise tagajärjel. See on väga eriline, pühaks peetud
ja müstilise auraga paik, mille ümber on põimunud mitmeid uuemaid ja
vanemaid legende. Nii näiteks väidab Läti Henrik, et saarlaste
suurjumal
Tharapitha
sündis ühel Virumaa mäel (mida hiljem on seostatud Ebaverega) ning
lendas sealt tulihännana Saaremaale. Lennart Meri ühendab need
Läti Henriku poolt poetatud vihjed Tharapitha kohta Kaali meteoriidi
langemisteekonna ja Kaali järve sündimise looga.[4]
Väga
huvitava kokkulangevusena on hinduismis Taara ja Kaali ühe
ja sama jumalanna kaks erinevat aspekti ning Šiva ise on öelnud,
et Taarat ja Kaalit eraldi vaadelda on nii suur patt, et selle
tulemuseks on sünd põrgus! Seega on hinduismis Taara ja Kaali näol
tegemist ühe ja sama jumalannana, kusjuures Taara on selle jumalanna
leebe ja emalik aspekt (kes toidab rinnaga isegi Šivat), samal ajal kui
Kaali on raevukas ja purustav jõud, kelle ülesandeks on võidelda kurjuse
vastu pimeduse ajastul.

Suur Ema Taara-Kaali toidab
rinnaga Šivat
Kõige
hämmastavam on aga see, et Indias on olemas selline koht, mille nimeks
on täht-tähelt
Tarapith
[5]
(Taara ase) ning seal austatakse jumalanna Taarat. Tarapith on
üks viiekümne kahest Šakti pithast ehk Suure Jumalanna
maapealsest asemest – paigast, kuhu ühe müüdi järgi langesid Šiva naise
Sati tükid pärast seda, kui ta vabasurma valis ning Višnu ta tükeldas.
Et Kaali
ja Taara ka eestlaste jaoks üht ja sedasama tähistasid, kinnitab üks
üsna kummaline keeleline kokkulangevus: nimelt tähendavad eestikeelsed
sõnad „kali“ ja „taar“ täpselt ühte ja sedasama viljast
tehtavat jooki, mida tarvitati ilmselt juba väga ammustel aegadel.
Kaali
meteoriidis
nägi muistne eestlane eelkõige langevat tähte või Maa peale
laskunud päikest, ning ka Taara üheks tähenduseks on sanskriti keeles
„täht“, millest on tuletatud ka ingliskeelne sõna star.
Budistlikul Taaral on mitmeid eri kujusid, nii leebemaid kui raevukaid
vorme, kusjuures Must Taara sarnaneb igati raevuka Kaaliga. Seega
võib oletada, et mõlemad nimed on väga ammusel ajal soomeugrilaste käest
laenatud. Kuid on ka teine võimalus: nimelt tunti mõlemaid nimesid juba
Atlantise aegadel.
Verb „kaalima“ tähistab
vanemas eesti keeles nõidumist, samuti selgeltnägemist; „kaali“ ja
„kaale“ aga tähendavad „nõida“.[6]
Sellest lähtuvalt võib oletada, et eestlaste muistse preesterkuninga
nimi Kalev võis ehk viidata Jumalanna Kaali pojale ning
olla tiitel ülemeeleliste võimetega vaimsele juhile Atlantise aegadest
alates.

Jumalanna Kaali
Kui
Thara
(Taara-Kaali) oli üks Suure Jumalanna nimedest, siis
pithat
võiks seostada ka Suurt Jumalannat sümboliseeriva püha vaasi ehk anuma
pithosega,
mis Elüüsiumi müsteeriumites tähistas emaüska lahkunud hingede
jaoks ning tagas neile õnnistatud uuestisünni. Siin ilmutab Jumalanna
end kõikeandva, küllust jagava anumana, mida võib võrrelda ka
küllusesarve, soovikaevu või Püha Graaliga. Kuigi eelkõige on
tegemist Suure Ema taassündi ja uuenemist väljendava iidse sümboliga,
võis vormel
Tharapitha
vabadusvõitluse kontekstis tähistada Suure Jumalanna ülima väe (välgu
või koguni langeva tähe jõu) äratamise püüdu,
et täita oma vabaduse eest võitlevate eestlaste suurim soov – lüüa
tagasi sissetungivad vaenlased.
Ikka ja
jälle on Eestis üritatud taastada taarausku, kuid alati on see tundunud
kuidagi kunstlik, sest sarnaselt kristliku jumalaga on Taarat käsitletud
Suure Isana. Rahvusromantikutest alates on püütud juurutada usku,
nagu oleks meie rahval olnud muistsel ajal Suure Isa, Taevataat Taara
kultus, kes oli ühtlasi ka piksejumal. Tegelikult on Suure Isa kultus
iseloomulik vaid äärmuslikult patriarhaalsetele ühiskondadele ning seda
ei olnud Eesti mitte kunagi. Selle tõestuseks võiks tuua kasvõi asjaolu,
et seda maad siin ei suudetud mitte kunagi ühtse kuningavõimu alla
ühendada ning eestlaste jaoks on alati tähtis olnud isiklik vabadus ja
oma ruum. Muistsel ajal võimaldas seda ainult egalitaarne
jumalannakultuur. Seega on üsna tõenäoline, et vanad eestlased
kummardasid pigem Suurt Ema – algul Taevase Jumalanna ja hiljem
Maa-Emana – ning jumalik meespool (Allika Mina) oli rahvast juhtinud
pühitsetute jaoks leitav eelkõige enese seest, mitte aga
väljastpoolt. Hilisemal ajal tunti ka piksejumal Ukut (soomlaste
Ukko), kuid miks oleks olnud vaja kahte piksejumalat – Ukut ja
siis veel Taarat? Kui mõtlema hakata, siis see pole tõesti üldse
loogiline.

Välgujumalanna
Taara
tumedamat väge, Tumedat Emandat ehk Suure Jumalanna purustavat aspekti (piksejõudu)
tunti neil kallastel juba aastatuhandeid – Kaali meteoriidi langemisest
alates. Just selle väe abil suudeti seda piirkonda ka väga pikka aega
kaitsta.
Muistse
inimese jaoks oli Kaali meteoriit täht, mis langes alla, Maa peale. See
välismaailmas toimunud sündmus peegeldas ka Suure Jumalanna
jagunemist ning näitas, et üks osa Temast on nüüd taevastest
kõrgustest alla Maa peale langenud. Paljudes kultuurides hakati selle
tulemusel Suurt Jumalannat kahe eraldi jõuna vaatlema – valgusejõu ehk
taevajumalannana ja tumeda allilmajumalannana – ning see polariseerumine
on leidnud eriti huvitavat kajastamist sumerite müütides.

Kaali jantra – geomeetriline
diagramm Kaali väe äratamiseks
Ištar ja
Irkalla
Taara
teemaga tegeledes inspireeriti mind põhjalikumalt uurima ka sumerite
müüte. Ka siin komistame huvitavale keelelisele kokkulangevusele:
sumerite taevajumalanna nimi on Inanna ehk Ištar. (Pöörake siin
tähelepanu sõnalõpule -tar.)
Tema õde aga on Ereškigal ehk Irkalla (mis sisaldab jälle silpi
kal).
Kokkulangevus? Võib-olla, ent tar-lõpulised on ka peaaegu
kõik meie sugulusrahva soomlaste jumalannad: Ilmatar ehk
Luonnotar, Päivätar, Kuutar jne. Seega pole
kahtlustki, et tar-lõpp on väga iidne jumalannatunnus
läänemeresoome rahvaste jaoks: see on tunnus jumalikule naisenergiale.

Ištar
Assüüria silindrilt
Nagu
öeldud, on Taara üks tähendusi sanskriti keeles „täht“. Ka Ištari
sümbol on kaheksanurkne täht ning Eestis võib mälestus sellest võimsast
Jumalannast olla säilinud ühes meie kõige armastatumas sümbolis –
rahvusornamendina tuntud kaheksanurkses tähes ehk kaheksakannas,
mida on peetud ka erakordselt tõhusaks kaitsemärgiks ...

Ištari täht ja kaheksakand
|